Tulemused Eestis
VEPA metoodikat kasutatakse Eestis alates 2014/2015. õppeaastast. VEPA väljaõppes on tänaseks osalenud 935 klassiõpetajat 190 koolist üle Eesti.
Aastatel 2016–2018 viidi Eesti koolides kahe aasta pikkune uuring, et hinnata rakendatava VEPA metoodika mõju. Uuring viidi läbi juhuvalimi ja kontrollgrupiga. TAI teostatud uuringus osales 42 Eesti kooli ja 708 esimese klassi õpilast (umbes pooled neist sekkumis- ja pooled kontrollklassides).
Laste käitumise ja vaimse tervise kohta koguti andmeid kolmel ajaperioodil – enne sekkumist kooliaasta alguses, esimese ja teise kooliaasta lõpus. Andmeid koguti nii õpetajatelt, lastevanematelt kui ka lastelt.
Uuring näitas, et õpetajate poolt iga lapse kohta täidetud küsimustike alusel vähenesid VEPA metoodikat kasutanud klassides esimese kooliaasta lõpuks laste käitumise ning tähelepanu ja keskendumisega seotud raskused. Teise kooliaasta lõpuks kasvas positiivne mõju veelgi. Lisaks oli näha ka laste emotsionaalsete raskuste (nagu mure või hirmu tundmine) vähenemise ja eakaaslastega suhtlemise paranemise trendi. Kõige abistavam oli VEPA metoodika õpilastele, kellel esimese klassi alguses oli rohkem vaimse tervise raskusi.
Kasvas ka õpetajate tõhusus klassi suunamisel ja õpilaste kaasamisel. Kontrollklassides, kus VEPA-t ei rakendatud, taolisi muutusi ei toimunud.
Lastevanemate hinnangute alusel oli näha mõningaid muutusi VEPA-ga kokku puutunud laste prosotsiaalses käitumises (kasvas hoolivus ja abivalmidus).
Uuringu tulemused näitavad, et VEPA metoodika töötab ka Eestis ning metoodika mõju laste käitumisele ja vaimsele tervisele on pikaaegne. Mida laiemalt metoodikat kasutada – näiteks lisaks koolikeskkonnale ka kodus –, seda paremaid tulemusi on võimalik saavutada. Uuring soovitab VEPA programmi Eestis laialdasemalt kasutada.
VEPA kogub populaarsust üle maailma. Käitumisoskuste Mäng (PAXIS Good Behavior Game) on kasutusele võetud Brasiilias, Ameerika Ühendriikides, Kanadas, Austraalias, Iirimaal ja Rootsis. Eestis on VEPA metoodika põhjalikult läbi töötatud ja kohandatud vastavalt kultuurikontekstile.
Allpool saab tutvuda VEPA tulemustega õppeaastate kaupa ja uurimustöödega VEPA kasutamise kohta Eesti koolides:
- VEPA metoodika tulemused. Õppeaasta 2023/2024
- VEPA metoodika tulemused. Õppeaasta 2022/2023
- VEPA Käitumisoskuste Mängu metoodika rakendamise kvaliteet ja seda mõjutavad tegurid kogenud mentorite vaates (2023)
- Ennetuse teadusnõukogu hinnangu raport kasutusvalmidusele (2023)
- VEPA Käitumisoskuste Mängu strateegia aastateks 2022–2026
- VEPA Käitumisoskuste Mängu tulemused. Õppeaasta 2021/2022
- VEPA Käitumisoskuste Mängu rakendamine Eestis aastatel 2014–2021
- Effectiveness of a Universal, Classroom-Based Preventive Intervention (PAX GBG) in Estonia: a Cluster-Randomized Controlled Trial, lühem eestikeelne kokkuvõte
- Effectiveness of a universal classroom-based preventive intervention (PAX GBG): A research protocol for a matched-pair cluster-randomized controlled trial
- Pro- ja antisotsiaalse käitumise motiivid õpilaste hinnangul. Magistritöö (Minni Aia-Utsal, 2019)
- Ennetusprogrammide ja VEPA metoodika kasutamine vene õppekeelega koolides (2019)
- VEPA Käitumisoskuste Mängu tulemused. Õppeaasta 2018/2019 (2019)
- VEPA Käitumisoskuste Mängu tulemused. Õppeaasta 2017/2018 (2018)
- VEPA Käitumisoskuste Mängu vahehindamine. Lõpparuanne (2017)
- VEPA metoodika rakendamine Eestis. Õpetajate tagasiside 2016/2017 (2017)
- VEPA Käitumisoskuste Mängu tulemused. Õppeaasta 2015/2016 (2016)
- Käitumisoskuste Mängu piloteerimise tulemused Eestis (2015)